Instruktionskursus i inrigger

Kurset er et begynderkursus for voksne (18 år) og kræver ingen forhåndskendskab til roning.
Deltagerne skal dog kunne svømme og være i almindelig god fysisk form.
Instruktionens formål er at blive fortrolig med roning i inrigger og farvandet, og det sker igennem forskellige øvelser på vandet og på land.

Instruktionen starter som regel i slutning af april og gennemføres når du som nybegynder har tid. Det aftales således fra uge til uge, hvornår den næste instruktion passer dig bedst.
For at blive frigivet skal du mindst have roet 75 kilometer i løbet af sæsonen og til en afsluttende prøve der viser, at du i tilstrækkelig grad kan de forskellige kommandoer samt vise at du kan foretaget et korrekt rotag og skifte plads i inriggeren.

Da det mindst kræver 3 roere for at kunne ro i en inrigger, betyder dette, at det er meget socialt at ro inrigger. Ofte er vi flere både af sted på samme tid. Og løbende bliver der aftalt, hvornår næste rotur er. Du vil derfor være sikker på, at du løbende kan komme ud at ro.

Meld dig på venteliste for inriggerinstruktion

Klubben stiller inriggerbåde til rådighed.
Du skal selv sørge for egnet påklædning efter vejret (alm. sportstøj, vindtæt jakke m.m. samt sko, hvor der ikke er en alt for stor hæl på).
Ekstra skiftetøj er altid en god ide at medbringe.

Frigivelse

Vi underviser efter Dansk Forening for Rosports regler og efter instruktionsforløbet vil du blive frigivet til at ro uden instruktør, såfremt tilstrækkelige færdigheder er opnået. Herefter kan du frit benytte klubbens inriggere, romaskiner og træningsmuligheder, på de tidspunkter som passer dig.

Vi har i Ribe Roklub en tradition for en venlig og uformel tone både i det sportslige og i det sociale klubliv, som helt naturlig følger med.

Relevante dokumenter som skal gennemlæses før frigivelse:
Skitse af inrigger
Kommandoer i inrigger
Generelt om instruktion i inrigger

Før du kan blive endeligt frigivet skal du kunne:

• Have bestået Ribe Roklubs svømme- og vesteprøve
  • Kommandoerne før under og efter roturen
  • Bådens dele
  • Klargøring af båd før og efter rotur
  • Kendskab til og træning af det ideelle rotag i praksis og teori
  • Viden om rettigheder og pligter for kaniner og frigivne roere
  • Kendskab til Klubbens reglement og aktivitetskalender
  • En frigiven roer skal have roet 75 km, og der skal roes mindst tre hele ture til Kammerslusen
  • Frigivelse af roer med åstymandsret kræver godkendt deltagelse i det årligt afholdte teorikursus for åstyrmænd, en praksisprøve på vandet, samt en samlet rodistance på 100 km

Rogaranti om tirsdagen og langture

Både når du deltager i instruktionskurset og når du er frigivet, har du muligheden for at deltage hver tirsdag når sæsonen er i gang, til vores rogaranti. Ribe Roklub har et system, der hedder Memberlink, her bliver der slået op, hvornår der er roning om tirsdagen. Du tilmelder dig her hvornår det passer dig bedst. Dette er en god måde at lære de andre inriggerroere på - og en oplagt mulighed for at få planlagt næste rotur.
Ydermere tager vi, så ofte som det kan lade sig gøre, på langture. Dette er ture hvor vi f.eks. ror ud på Vadehavet. Nogle gange bliver det til Fanø rundt - men ofte ikke helt så langt. Så ror vi ud og spiser vores madpakker ude på Vadehavet og ror hjem igen. Ydermere kører vi til andre roklubber i Danmark og låner inriggerbåde hos dem - som vi herefter ror i på deres rofarvand. Dette er også en fantastisk mulighed for at opleve den skønne natur omkring i Danmark. F.eks. Silkeborgsøerne og Himmelbjerget.