Hvad er børne- og ungdomsroning?

Børne- og ungdomsroning er en fast ugentlig aktivitet i Ribe Roklub, hvor vi gennem sjov og leg lærer børnene at ro i kajakker.

Holdet for de yngste roere kalder vi "Rolinger" og aldersgrænsen for deltagelse er fra 3.-7.klasse (ca. 9-14 år). Holdet ror fast mandag fra kl. 16.45 - 18.45.

Ungdomsroning er for de lidt større børn, og her trænes mere målrettet med teknikker og interval, men stadig med en del leg og sjov.
Uroerne er for børn fra 7. klasse og opefter (fra 14 år og op). Uroerne er på vandet mandag fra kl. 16.30 - 18.45 og onsdag fra kl. 16.45 - 19.00.

Sikkerhed

Det er et overordnet krav fra Dansk Kano og Kajakforbund, at barnet kan svømme 350 meter, og det er forældrenes ansvar, ikke Ribe Roklubs. Vi kontrollerer ikke om børnene kan svømme, men overlader ansvaret for dette til forældrene. Børnene bærer altid vest, når de er på broen eller på vandet, og er endvidere under konstant opsyn af en instruktør. Medmindre andet aftales, har instruktøren ansvaret for børnene fra de kommer og til de forlader roklubben. De må altså gerne selv gå hjem, men under eget/forældrenes ansvar.

Hvornår?

I sommerhalvåret er der børnekajak hver mandag fra kl. 16.45 – 19.00, derefter bad.
Vi træner frem til
sommertidens ophør i oktober (standerstrygning).

BEMÆRK at børnene skal være klar og OMKLÆDTE kl. 16.45 !

Derudover vil vi tage på ture, deltager i kaproninger og andre spændende ro-arangementer. Vi giver børnene sedler med hjem og/eller sender email.
HUSK derfor at spørge dem, om de har noget med hjem !

Vi holder pause når skolerne har ferie og i vintersæsonen har alle medlemmer adgang til svømmehallen hver lørdag, hvor vi svømmetræner og nogle gange medtager kajakkerne, laver sikkerhedsøvelser og leger.

HUSK at holde øje med jeres e-mail samt roklubbens hjemmeside, www.riberoklub.dk, hvor rolingerne har deres eget menupunkt.

Hvad skal vi medbringe?

Tøj man kan røre sig i og som gerne må blive beskidt og vådt – f.eks. en træningsdragt. I kølige perioder er et sæt sports/ski-undertøj inderst rigtig godt (fås fra ca. 100 kr. i varehusene). Der må IKKE bruges gummistøvler. Et par normale tennissko kan fint bruges, alternativt fås ”vådsko” i varehusene til billige penge. Derudover medbringes en vindtæt jakke eller en regnjakke. Tag også et håndklæde og tørt skiftetøj med.

Våddragter

Kan godt bruges i begyndelsen eller når vi nogle gange f.eks. laver kæntringsøvelser. Man kan dog fint klare sig uden. En våddragt bliver hurtigt for varm og er også sværere at bevæge sig i, så når vi f.eks. træner længere ture må/kan man ikke have våddragter på.
Der er mulighed for et bad i klubben. Vi har redningsveste i klubben.

Klubtøj

Klubtøj med klublogo og navn kan bestilles online.

Kan forældre deltage?

Vi anbefaler at forældrene deltager i Roklubbens normale ”voksen-kursus”, hvor man lærer de grundlæggende færdigheder indenfor kajakroning. Derefter kan man, hvis der er plads, få lov til at hjælpe til med træning af børnene.

Kontakt os endelig hvis i har spørgsmål – se også Ribe Roklub gruppen på Facebook.